053-8800246 

                       

להתייעצות ומידע חינם - מלאו פרטי

התקשרו עכשיו
053-8800246

מערכות בטיחות ברכב. ABS. ESP. EBD


ESP – מערכת לבקרת יציבות במקרה של החלקה של המכונית

בסיבוב או בעקומה, תיכנס לפעולה מערכת ה- ESP לשליטה בהחלקה.טיפול והתמודדות עם מצבי החלקה אינו פשוט כלל ועיקר ועלול לגרום לתאונה קשה. רק נהגים מיומנים ביותר יוכלו להתמודד ביעילות עם מצבי החלקה. לנהג ה"רגיל", שאינו נהג מקצועי ולא עובר אימוני נהיגה מתקדמת לעתים קרובות, מצב החלקה הוא מבהיל, מסוכן ומשתק.

מערכת ה- ESP משתמשת בחיישנים המותקנים ברכב, וכאשר היא מזהה איבוד אחיזה של החלק הקדמי או האחורי של המכונית היא מפעילה את בלמי הרכב ו/או מנטרלת את פעולת המנוע לחלקיקי שנייה, ומייצבת את המכונית בכיוון הנסיעה המקורי.

מחקרים מראים כי מערכת ESP המותקנת ברכב יכולה לטפל ברוב מכריע של מצבי ההחלקה ולמנוע תאונה. יתרה מכך: מכונית בה מותקנת מערכת ESP תחסוך מעל 80% ממקרי התאונה הנגרמים כתוצאה מהחלקת המכונית.
 
מערכת ESP היא מערכת מצילת חיים, חשובה ביותר וצריכה להוות שיקול חשוב בעת ביצוע ההחלטה על קניית מכונית.
 
 
 
 
 ABS– מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימת חירום
 
בעת לחיצה חזקה על דוושת הבלמים, עלולים גלגלי הרכב "להינעל", כלומר להפסיק להסתובב ולהחליק על הכביש. תופעה זו גורמת לפחד של הנהגים מבלימת חירום, בין השאר משום שכבר שנים שוטפים לנו את המוח בפרסומות כי עלינו להימנע מבלימת פתע וכד’.

בניסויים שנערכו במסלולים בעת הדרכות בנהיגה מצילת חיים (נהיגה נכונה ובטוחה) נמצא כי נהגים נמנעים מללחוץ בעוצמה על בלמי הרכב בבלימת חירום משום שהם משוכנעים כי יאבדו שליטה על המכונית והיא עלולה להסתובב סביב צירה, לעבור נתיבים או אף להתהפך. הפחד כל כך עמוק עד כי גם לאחר הסברים והדרכה תיאורטית מפחדים הנהגים ללחוץ בעוצמה על הבלמים, ורק לאחר מספר ניסיונות מצליחים לעקור את הפחד ולבלום באפקטיביות.

מערכת ABS נועדה להפחית מידת הסיכון הקיימת בבלימת חירום וכן לאפשר לרכב יכולת היגוי, כלומר שינוי נתיב בזמן בלימת חירום (דבר שהיה נמנע ממנו אם הגלגלים היו "נעולים" כי אז ההגה אינו אפקטיבי והמכונית תמשיך ישר גם אם נסובב אותו). הרי יכול להיות מצב בו נבלום בחירום ועדיין לא נספיק לעצור. במקרה זה יהיה עלינו להסיט את הרכב מנתיב ההתנגשות כדי להימנע ממנה.

המערכת מאפשרת לבצע פעולה זו בבטחה. המערכת נעזרת בחיישנים המזהים נעילת גלגל/ים ומשחררים את עוצמת הבלם מגלגל זה. כך מסתובבים גלגלי הרכב, נמנעת החלקה שלהם ונשמרת יכולת ההיגוי של המכונית.


בבלימת חירום תורגש רעידה בדוושת הבלמים, רעידה זו נורמאלית ואין להיבהל ולעזוב את הדוושה, הרעידה מעידה על פעילות תקינה של המערכת.

 

EBD– מערכת לחלוקת עוצמת הבלימה בין הגלגלים

עוצמת הבלימה הנדרשת ליעילות מכסימלית משתנה בהתאם לעומס על הרכב. לדוגמה, העומס בחלק האחורי במכונית שבה חמישה נוסעים + מטען יהיה גדול בהרבה מזה שבמכונית בה הנהג יושב לבדו.

העומס על הגלגלים קובע במידה רבה את האחיזה שלהם בכביש. דמיינו ארון ריק מחפצים – קל מאוד להזיזו ממקומו משום שהחיכוך שלו עם הרצפה נמוך יחסית. עכשיו העמיסו את אותו ארון בציוד רב, משקלו יעלה משמעותית ויהיה קשה בהרבה להזיזו. החיכוך שלו עם רצפת החדר עלה משמעותית בעת שהעומס (המשקל המועמס עליו) עליו עלה.

כך גם במכונית - ככל שהעומס על גלגל מסוים עולה, כך יגדל החיכוך שלו בכביש, ולכן גם יכולת הבלימה שאפשר להפיק ממנו תהיה טובה יותר. מכיוון שכך, ברגע שהעומס שונה נדרשת חלוקה שונה של עוצמת הבלימה לגלגלי המכונית, כי אם נניח שעוצמת הבלימה מכוונת באופן מסוים המתאים לנהג ונוסע אחד לצידו, הרי שכשהגלגלים האחוריים מועמסים יותר, ניתן להפנות יותר עוצמת בלם אליהם ולקבל השתתפות גבוהה יותר שלהם במשימת עצירת המכונית.

מערכת ה- EBD מזהה הפרשי אחיזה / עומס אלו ומווסתת את עוצמת הבלימה. המערכת מפנה יותר לחץ בלמים לגלגלים שאוחזים טוב יותר ופחות לאלו שאוחזים פחות, ליצירת אפקטיביות מכסימלית. לדוגמה: אם המכונית מאוד עמוסה יועבר כוח בלימה רב יותר לגלגלים האחוריים, כדי לנצל את החיכוך הגדול שלהם עם הכביש בעקבות המשקל הרב המונח עליהם ולהיפך.
 
 
האתר נבנה במערכת 2all | בניית אתרים